Hvis du ikke har 100% styr på musikken du spiller i butikken eller restauranten, vil jeg anbefale at lade være med at tænde den, når Mette åbner landet igen.
Du risikerer nemlig at skade din forretning!
Forskning har vist, at musik i butikken kan løfte omsætningen markant i forhold til ikke at spille musik. Men det er slet ikke ligegyldigt hvilken slags musik, du spiller.
En gruppe forskere lavede en stor undersøgelse i 2017, hvor de undersøgte musikkens effekt på omsætningen under 4 scenarier.
1) Der var stille i butikken, fordi de spillede ikke musik.
2) De spillede tilfældig musik fra Spotifys top 1000 (sådan noget hitmusik fra radioen)
3) Og så lavede de to musikprofiler - A og B - hvor musikken var henholdsvis lidt tilpasset og meget snævert tilpasset i forhold til brandet.
Resultatet var tydeligt og overraskende:
Den nemme løsning med at spille hitmusik viste sig, at være et dårligere valg end at slukke for musikken.
Endnu mere overraskende var det, at gabet i omsætning var overraskende stor, når de sammenlignede hitmusik - det vil sige musik, som kunderne sandsynligvis selv ville høre derhjemme - og en musikprofil, som var lavet mere snævert. Her var forskellen i omsætning på over 9%.
Facts fra forsøget
Delvist tilpasset musik fik omsætningen til at stige med 1,2% sammenlignet med stilhed.
En mere brandtilpasset musikprofil fik omsætningen til at stige 4,8%.
Tilfældig hitmusik fik omsætningen til at falde med 4,3%
Forskellen mellem tilfældig musik og musik tilpasset brandet var 9,1%!
9,1% - det ville da være meget rart at smide på bundlinjen frem for at smide ud med badevandet, ikke?
Du vil muligvis så blive ellevild over at gøre at den snævert tilpassede musikprofil fik salget af visse enkeltprodukter til at stige med næsten 16%.
Det kræver, du får styr på musikken og tager effekten af musik på dine kunder alvorligt. Så den gør, det den skal. Og ihvertfald ikke giver en negativ effekt.
Lærer du, hvilke faktorer der er i spil, kan strategisk brug af musik blive et af dine vigtigste værktøjer til at gøre besøget i den fysiske butik eller din restaurant det mest attraktive valg og hjælpe dig til at fastholde kunder og øge din omsætning.
Hvis du gerne vil vide mere om, hvad musik kan og den bagvedliggende forklaring, så følg med på LinkedIn, youtube eller du hold øje med bloggen på min hjemmeside.
Og hvis gerne vil videre her og nu - så tjek tip 1-9 ud i min blog.
Tip #1 Øg salget med musik i din butik eller restaurant
Tip #2 Spil musik fra dine kunders ungdom
Tip #3 Styr produktvalget med musikken
Tip #4 Lær at bruge knappen, der kan fordoble din omsætning
Tip #5 Lad ikke de ansatte styre musikken
Tip #6 Stop med at spille radio i butikken
Tip #7 stop med at spille hitmusik i butik eller restauranten
Tip #8: Spil bare trist musik i butikken
Tip #9 lyt til konkurrenterne og gør så noget andet!
Og husk - musik skal tages alvorligt.
Få musik i butikken, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
20/5 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
FEB
2021
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.