Musik kan øge din omsætning i butikken eller restaurant.
Det har forskning vist. Med 9%. Med 16 %. Eller ligesom det der forsøg fra 81, hvor en gruppe forskere fik omsætningen til at stige med 38% med ganske få greb.
Indrømmet. Det der med at musik kan få omsætningen til at stige er et skide godt salgsargument for sådan nogen som mig og andre, der gerne vil sælge musikløsninger ind til dig.
Vi skal bare lige huske at fortælle dig hele historien...
For ellers lyver vi for dig.
Ikke al musik virker
Det er nemlig ikke al musik, der kan hjælpe dig til at øge omsætningen i din butik eller restaurant. Overhovedet ikke.
Og nej, det er ikke nu, jeg fortæller dig, at der findes en magisk liste af numre, der får pengene til at strømme i kassen. En liste du tilfældigvis kan købe af mig.
For det gør der ikke.
Første trin til at øge omsætningen med musik
Der findes til gengæld en simpel opskrift, som vil få dig rigtigt langt ad vejen. Og den får du her:
Musikken du spiller i din butik, din restaurant eller din reklame skal passe til brandet.
Indrømmet. “Musikken skal passe til brandet” er en lidt vag formulering. For hvad betyder det?
Hvorfor skal musikken passe til brandet for at give øget omsætning?
Kom lige med på en skovtur for at forstå hvad jeg mener.
Lad os prøve at gå samme tur i skoven. Men ledsaget af to forskellige lydscenarier, som jeg har komponeret til lejligheden.
Lagde du mærke til, hvordan stemningen ændrede sig fuldstændig med musikken?
Vores hjerne prøver konstant at danne en samlet mening ud fra de sanseindtryk den får.
Men hjernen er doven. Den skal nemlig fordøje tusindvis af indtryk hvert sekund. Så den bliver nødt til at hugge en hæl og skære en tå hist og her. Ellers vil den løbe tør for energi lynhurtigt.
Så hjernen “køber” den kontekst, der giver umiddelbar mening
Også i butikken, hvor musik skaber konteksten og derfor fuldstændig kan ændre det samlede indtryk kunderne får. Og igennem det - de valg de tager.
Derfor er det ekstremt vigtigt, at du arbejder med hvordan musik påvirker den samlede opfattelse musikken hos kunderne.
Fun Fact
Forsøget, hvor musikken gav en stigning i omsætning på over 9% bygger nemlig præcis på den historie:
Jo mere musikken er tilpasset til brandet desto større positiv effekt har det på omsætningen. Er der ikke tænkt over musikken. Ja, så trækker det desværre den helt forkerte vej i omsætningen.
Derfor er der desværre ikke nogen nemme løsninger, hvis du vil bruge musik til at påvirke dine kunder og omsætning positivt. Ingen færdigstrikkede playlister vil kunne få dig i mål.
Til gengæld er der rigtigt meget at hente for dig, der vil gå lidt mere målrettet til værks og lære af, hvad forskning i musiks påvirkning af kunder har vist.
Så bliv hængende - vi er jo kun lige begyndt.
Giv oplægget et like - og fortæl meget gerne om en situation, hvor musikken ændrede din opfattelse af et sted positivt eller negativt.
Ikke Joe&theJuice - dem tager vi en anden gang....
Få musik i butikken, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
20/5 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
MAR
2021
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.