Høresansen er et af de fem kontaktpunkter, vi har med omverdenen. De andre sanser sørger for at vi kan se, dufte, smage og føle verden omkring os. Det hjælper os til at skabe os et billede af virkeligheden og handle derefter.
Kommunikation i traditionel forstand foregår i princippet kun gennem synet og hørelsen. Her har høresansen den klare fordel, set for dem, der gerne vil kommunikere med dig, at du ikke kan lukke for den. Med mindre du putter lydtæt vat i ørerne eller er stokdøv.
Eller det vil sige: Det er ikke helt rigtigt, for lyden bevæger sig også via knogler og kan nå frem til hjernen, selvom dine ører ikke virker. Men det er en anden historie. Pointen er dog den samme: Du opfanger lyd hele tiden, også når du er uopmærksom på det eller sover.
Ørernes funktion er at omdanne lydbølgerne fra luften til elektriske impulser, som kan registreres og bearbejdes i hjernen. Det sker ved at lede lydbølgerne ind igennem en tragt (det ydre øre), hvor de til sidst rammer trommehinden, som sættes i bevægelse. Den sætter til gengæld nogle bittesmå knogler i mellemøret i bevægelse, som igen har kontakt til et underfundig organ, der hedder sneglen. Det gør den sjovt nok, fordi den fuldstændig ligner et sneglehus.
Sneglen er fyldt med en tyk væske, som sættes i svingninger, når de små mellemøreknogler ”banker på” et lille vindue. Svingningerne breder sig igennem sneglen afhængig af frekvensen af lydbølger, og undervejs påvirkes nogle små fimrehår af væskens bevægelser. Fimrehårene er i direkte kontakt med nerveceller, og lydbølger bliver på den måde oversat til nerveimpulser, som kan bevæge sig videre ind i hjernen.
Når ørerne har omdannet lydbølger til elektriske impulser rejser informationen videre ind i hjernen. Ved at dykke lidt ned i, hvor og hvordan lyd og musik behandles i hjernen, kan vi meget bedre forstå de forskellige effekter det kan have på følelser, hukommelse og adfærd. Det skal vi kigge på i senere blog indlæg.
Men for nu skal du vide, at hjernen registrerer og reagerer på alt du hører. Det er bare ikke alt, der når din bevidsthed. Men du kan være helt sikker på, at det sætter det gang i din underbevidsthed og påvirker dine følelser, hukommelse og din adfærd.
Og ørerne står som sagt åbne døgnet rundt.
Det er blot en af grundene til, at lyd er et af de stærkeste værktøjer i markedsføring.
FEB
2015
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.