Virker reklamer med reklamemusik bedre end reklamer uden musik? Sådan kunne spørgsmålet også lyde.
Den korte forklaring: Ja! det gør de.
Altså hvis musikken bliver brugt ordentligt. Men lige det er en helt anden snak, som vi tager på et andet tidspunkt.
Lige nu skal vi se på den længere forklaring og hvorfor musik i reklamer kan være af afgørende betydning for, hvor godt reklamen virker. Det handler om, hvordan musik påvirker vores hjerne.
Så lad os derfor se på hjernen, når den udsættes for lidt forskelligt.
På videoen ser vi en hjerne fra en person, der har været i en hjernescanner, mens han eller hun lytter til argentinsk tango.
The Tango Brain from Petri Toiviainen on Vimeo.
Scanneren, som også kaldes en fMRI scanner, er i stand til at måle, hvor aktive forskellig områder i hjernen er ud fra, hvor høj blodgennemstrømningen er.
Her er der fuld knald på – hjernen er højt aktiveret. Det vidner den meget farvede hjerne om. Og det er ret unikt for musik, at den er i stand til at aktivere meget store dele af hjernen.
Hørecentret er igang sammen med motorisk cortex (som er ansvarlig for bevægelse – måske ikke overraskende når nu det er argentinsk tangomusik) – men også synscenteret, som danner indre billeder, centret for bevidstheden og sågar i de helt basale områder i hjernen, som regulerer hjerteslag og vejrtrækning.
Det hele er igang!
Til sammenligning kan du her se, hvilket område, der vil lyse op, hvis personen i scanneren i stedet for at høre musik, lyttede til en person der talte.
Det er den lille røde klat…
Ikke nær så imponerende vel?
Det hele bliver endnu mere vildt og tankevækkende, når man tænker på, at hjernen er et af de mest energikrævende organer i kroppen og derfor normalt økonomiserer med, hvor meget krudt den bruger på de indtryk, den får.
Men altså ikke når vi hører musik. Så giver hjernen los. Hvorfor? Det kan du læse mere om i næste blogindlæg.
Men svaret på spørgsmålene her og nu:
Musik i reklamer påvirker vores hjerner meget kraftigt. Det er derfor, at reklamer med musik virker langt bedre end reklamer uden musik.
Er det så al musik, der virker lige godt i reklamer?
Nej selvfølgelig er det ikke det. Langt fra.
Det er det vi skal se eksempler på i næste blogindlæg. Skriv dig op til mit nyhedsbrev, hvis du gerne vil have at vide, hvornår det kommer.
MAJ
2018
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.