Matas fik for nyligt en ordentlig rutschetur på aktiekursen efter de nedjusterede forventningerne til dette års regnskab. Medierne har været ivrige efter at fortælle om Matas krise. Der bliver endda snakket om, at Matas kan være det nye Fona. Altså en mastodont af en kæde, som ikke er fulgt med tiden og derfor pludselig må lukke.
Overordnet set rådgiver eksperter derfor Matas til at genopfinde sig selv og fokusere ekstra meget på kundeoplevelsen i butikkerne, hvis de ikke skal risikere yderligere tab. Eller på sigt at måtte dreje nøglen om.
Hvilken rolle spiller musikken i Matas krise?
Musik kan være et af de vigtigste elementer til at skabe gode kundeoplevelser i butikken sammen med indretningen og servicen. Musik kan gøre kunder til fans, få dem til at opholde sig længere i butikken, købe mere, købe dyrere eller særligt udvalgte fokusvarer, blive mere loyale over butikken og meget andet.
Det er ikke blot en påstand – alle nævnte effekter er underbygget af klare forskningsresultater, og af det et solidt vidensgrundlag til at skrue på de rigtige knapper og få musikken til at virke effektfuldt i butikken.
Så hvad gør Matas med musikken idag?
De spiller lokalradio…
Du ved sådan noget med reklamer for konkurrenter, overglade værter, der kun taler med hinanden eller om lytternes aftensmadsplaner – og ikke mindst spiller radioen musik, som butikken ingen kontrol har over.
Matas skal derfor være overordentlig heldig, før musikken passer deres brand og den kundeoplevelse, de vil formidle.
Og selvom musik kan være en vigtig faktor for at øge omsætning i butikker, kan valget af lokalradio ikke siges at være det bedste til det formål. Tværtimod.
Min påstand er derimod, at en stærkere musikstrategi med målrettet brug af de effekter musik kan skabe, kunne have været et af Matas vigtigste kort til at have bibeholdt forventningerne om 1-3% vækst og undgå faldet på op til 2%, som de forventer.
Nu siger jeg “kunne have været.” Musikken kan for Matas blive et af værktøjerne til at vende skuden. Det vender jeg tilbage til.
Hvorfor er Matas i krise?
For at vide, hvad Matas konkret kan gøre med musikken, er det først vigtigt at forstå, hvad der har fået Matas i krise. Der er flere ting, der har fået skylden for Matas nedtur, men eksperter indenfor detailhandelen peger især på tre:
Normal-effekten
Flere af Matas produkter kan du efterhånden købe i supermarkedet. Med åbningen af flere og flere Normal butikker, hvor personlig pleje produkter tilbydes – eller faldbydes skulle man måske sige – til priser langt under Matas, bliver kæden presset yderligere på prisen.
Online-effekten
Mange af Matas produkter kan købes online. Derfor presses Matas ligesom så mange andre butikker af onlinehandel.
Forkælelses-effekten
Matas har et veluddannet butikspersonale, der kan rådgive, vejlede og forkæle. Problemet er, at det er der også flere nye kæder, der er begyndt at gøre – selv online shops fokuserer på dette.
Matas er ikke en ny Fona.
Vi skal ikke forvente at Matas lukker sine 285 butikker lige med det samme. Men for at Matas ikke skal ende som en ny Fona, kræver det, at de gør noget aktivt ved kundeoplevelsen i butikken.
Musikken vil være et godt og nemt sted at starte. Sluk for lokalradioen eller anden ligegyldig musik – og ind med noget musik, der kan løfte Matas position igen!
Først og fremmest til at skabe en bedre og mere målrettet kundeoplevelse. Men også til at differentiere Matas fra supermarkedet og Normal (som tydeligvis har en musikstrategi) og ikke mindst til at positionere brandet Matas knivskarpt i kundernes bevidsthed.
Forskning i musik har givet effektive redskaber, som ligger lige for næsen af Matas (og andre) til at bruge, og jeg vil i mit næste blogindlæg gå mere konkret i dybden med hvordan!
Så hold øje med siden her – eller skriv dig op til mit nyhedsbrev, hvor du udover 5 gode tips til, hvordan musik kan bruges i butikken, også får mine seneste blogindlæg.
OKT
2017
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.