Guide: Sådan bør Matas gøre med musikken i butikkerne

Posted by:

Matas bruger i dag ikke målrettet musik i deres butikker. Dermed overser butikskæden, som er i krise, et rigtig vigtigt værktøj til at fastholde kunder, skabe en bedre oplevelse og ikke mindst: omsætning!

I dette blogindlæg – som er det tætteste, jeg kommer på at give en opskrift på brug af musik i det offentlige blogforum – vil jeg gennemgå, hvordan Matas burde udnytte musik i deres butikker.   

Siden mit sidste blogindlæg er Matas gået i gang med at vende skuden.

Butikskæden har allerede sat flere nye tiltag igang. Der skal blandt andet lukkes en del butikker, køres mere op for onlinehandel og fokuseres på at styrke kundeoplevelsen i de resterende butikker.

Og særlig det der med at styrke kundeoplevelsen er musik et fantastisk redskab til.

Men indtil videre har Matas desværre slet ikke formået at udnytte de muligheder, der ligger i at bruge musik til at skabe en bedre kundeoplevelse i butikkerne. Der har enten været stilhed eller tilfældig radio uden en bagvedliggende strategi.

Heller ikke selvom det ligger lige til højrebenet at bruge musik til at sætte de nogle af de primære udfordringer til vægs, som Matas har. Nemlig at få kunderne til at foretrække Matas fremfor konkurrenter, som Normal, supermarkedet eller online handel. 

Lad os derfor se, hvilke knapper Matas kan skrue på, hvis de skal bruge musikken aktivt til at tage kampen op!

Club Matas – Matas stærkeste kort

Matas har vel nok Danmarks største kundeklub. Cirka 4 ud af 5 kvinder er medlem. ca. 1,7 millioner medlemmer i alt. Det er meget imponerende tal!

Medlemsklubben har helt styr på, hvem der er i butikken, hvornår de er der og hvad de køber i butikken. Det bruger Matas til at lave målrettede tiltag overfor kunderne via mail, online, brev og andet baseret på kundernes adfærd.

For eksempel så jeg en ældre dame, der ville høre nærmere til et tilbud, hun havde fået på sms, sidst jeg var i Matas. Det virker ekstremt effektivt.

Men hvad har Matas kundeklub med musik at gøre?

Kundeklubben er nøglen til den rigtige musik i Matas

Musik er et af de vigtigste værktøjer, vi mennesker bruger til at definere, hvem vi er og hvor vi hører til, har forskning vist.

Matas kender i kraft af sin medlemsklub kunderne rigtigt godt. De ved med andre ord 100%, hvem der kommer i butikken og hvilket segment kunderne tilhører.

Derfor bør det være relativt nemt for Matas at gennemskue, hvilken musik, der kan få kunderne til at føle sig bedre tilpas i butikken. Og det bør Matas som minimum finde ud af. Eller få hjælp til at finde ud af. Især fordi forskning også har vist, at den rigtige musik er afgørende for kundeloyalitet. Og lige det har Matas brug for.

Matas skal tilpasse musikken til kundeflowet

Matas ved i kraft af medlemsklubben også, hvornår kunderne kommer. Og hvad de køber.

Det giver dem et helt unikt kort på hånden til at målrette musikken yderligere. Matas kan på den måde variere musikken alt efter, om der primært er gamle damer i butikken, der skal købe ligtorneplaster eller unge piger, som kigger efter økologisk ansigtscreme.

Kundeklubben er bare første skridt til forspringet

Alle andre butikker inklusive Matas konkurrenter kan i princippet gøre det samme. Matas har bare meget nemmere ved det i kraft af data fra medlemsklubben.

Matas kundeklub giver derfor grundlag til at lave en avanceret, målrettet og effektiv musikprofil, som ingen af deres konkurrenter kan hamle op med. Og det burde Matas i den grad udnytte. Det er første vigtige trin til at lægge afstand til konkurrenter ved hjælp af musik.

For Matas kan nemlig også udnytte andre oplagte elementer i musikken:

  • Hvordan musikkens tempo styrer kundernes opholdstid i butikken
  • Hvordan musik påvirker opmærksomhed omkring produkter og brand
  • Hvordan musik planter den helt rigtige følelse i kunder
  • Hvordan musikkens stilart præger kundernes opfattelse af butikskæden
  • Hvordan musik påvirker produktvalg, så for eksempel tilbudsvarer nemmere ryger over disken

og ikke mindst

  • Hvordan musik kan differentiere Matas fra konkurrenterne og blive “top-of-mind” for kunderne.

Lyd er nemlig unikt til at præge ting i hukommelsen og til at hive det frem igen.

Alle minder. Alle følelser. Alle associationer.

Alt bliver kodet ind og hevet frem på et splitsekund, når du hører musik. På et kvart sekund for at være præcis.

Musik kan kode lyden af Matas ind

Matas kan derfor både bruge musikken til tydeligt at adskille sig fra konkurrenterne og samtidig få den gode oplevelse til at sidde fast hos kunderne: Ved at bruge musik til at lyde af “Matas” og kode lyden af Matas ind i kundernes bevidsthed.

Sagt med andre ord: Hvis du var blind og Matas brugte musikken konsekvent, så ville du altid være 100% klar over, du var i Matas og ikke hos konkurrenten. Og HVIS Matas var konsekvent med musikken, ville musikken derfor også hver eneste gang være med til understrege følelsen af fantastisk og vedkommende service. 

Men det gør Matas ikke. Hos dem er der enten stilhed. Eller radio.

Og det er en skam.

Musik øger omsætningen i butikken - få 5 tips til at gøre det selv
0

Add a Comment


UA-55959020-1