IKEA i Odense oplevede i 2016 en rekordomsætning. Salget var steget med 6,9 procent siden året før og ledelsen sagde tak til medarbejderne med en fin bonus.
Det skal slet ikke diskuteres, at det var et rigtigt fint resultat. For det var det.
Men hvis du har været i IKEA Odense, ligesom jeg har – har du måske lyttet til musikken og tænkt over, hvordan den påvirker kunderne og salget.
Ok, måske har du ikke det…
Men det har jeg, for jeg kan naturligvis ikke lade være. Og jeg mener, der er plads til forbedringer og potentiale i at bruge musikken bedre.
Kort sagt: Hvis IKEA havde brugt lidt flere kræfter på musikken, så ville resultatet se endnu bedre ud – og medarbejderne ville muligvis få en højere bonus.
Lad os derfor lige se, hvad det egentlig betyder for IKEA’s omsætning at spille musik i butikken.
Hvilken effekt har musikken på IKEA’s omsætning?
Hvad koster det egentlig? Hvilken effekt på salget har IKEA’s musik?
Jeg har lavet en nem beregner, der kan give overblik over det. Du kan selv få fingrene i den og se, hvad musik i DIN butik vil betyde. I den skal man blandt andet taste:
-
Hvor stor butikken er
-
Den årlige omsætning
IKEA i Odense er på 34.500 kvadratmeter og dermed Danmarks største med en omsætning for 2016 på ca. 569 mio kroner.
For at spille godt varieret musik i løbet af ugen bør IKEA have musik til 12-20 timer. De har allerede højtalere installeret, så det behøver vi ikke medregne.
Det smider vi også i beregneren.
Hvis vi taster det hele ind, vil det give følgende udgifter for IKEA Odense:
Årlig KODA-afgift: 563.040,-
Indkøb af musik: 1920,-
Ja, vi smider lige mit nyeste e-kursus Musik i butikken oven i hatten, så IKEA får lidt bedre redskaber til at vælge musik og havner derfor på 568.455,-
Det er jo en slat – primært bare for at få lov til at spille musik i varehuset.
Kan det overhovedet betale sig?
Forskning har flere gange vist, at musik i butikken giver øget salg.
En forskel på en butik, der ikke spiller musik, og en der gør, vil ifølge forskerne realistisk ligge på 8-10%. I enkelte tilfælde endda endnu højere.
IKEA spiller allerede musik. Hvis vi antager, det har en positiv effekt, men blot justerer på musikken, så den virkede endnu bedre, vil det ikke urealistisk kunne påvirke omsætningen med 1-2%.
Det smider vi derfor også ind i beregneren og får resultatet herunder.
Hvis IKEA i 2016 havde brugt musikken lidt bedre, ville det kunne give varehuset et sted mellem 5 og 10 millioner ekstra ekstra i omsætning! Og det vel og mærke EFTER alle udgifter til musik er trukket fra.
Gad vide om det ikke havde givet en ekstra bonus til medarbejderne?
Det kan ihvertfald sagtens betale sig for IKEA at spille musik i deres varehuse.
Og det kan det også i DIN butik. Du skal bare lære at udnytte alle de ting, forskere har vist, musikken kan gøre for din butik. Det kan du nemt lære med mit nye e-kursus Musik i butikken.
Læs mere e-kurset Musik i Butikken her >>
Hvis du gerne vil have fat i beregneren, så du kan se om det er en god idé, at spille musik i DIN butik kan du få den lige her sammen med mine 5 bedste tips til at skabe mere omsætning i butikken ved hjælp af musik.
Få beregneren her og mine 5 bedste tips her >>
Hvad IKEA skulle have gjort kan du læse mere om i det næste blogindlæg.
3
OKT
2017
OKT
2017
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.