Tip # 9: Lyt til konkurrenterne - og gør så noget andet!
Hvis du gerne vil bruge musik til at skille dig ud fra konkurrenter, så start med at gå en tur hos dem og lyt. Når du er kommet hjem - begynd så at overveje, hvordan du kan bruge musik til at få mindet om dit brand til at sidde fast.
Men gør det først efter at have set videoen og læst, hvad jeg skriver her, ikke....
Om musik og hukommelsen...
Musik går direkte i den del af din hjerne, der har med hukommelse at gøre. Du kan ikke selv styre, hvilke minder et stykke musik vil fremkalde. Det kan dine kunder heller ikke, og det kan du udnytte…
Lyd får os automatisk til at huske ting som skoleklokken, der ringede ud til frikvarter, eller ”jeres sang” fra dengang I var nyforelskede. Det er lidt ligesom duften af mors frikadeller eller din mormors stue. Faktisk er duft og lyd de to ting, der er allerbedst til hente minder frem.
Når vi hører lyd, har forskere målt på hjernen, at synscenteret arbejder - også selvom vi har lukkede øjne. Det er fordi, hjernen er i gang med at afspille en indre film!
Vi ser nemlig alting for vores indre øje, når vi hører lyde, og ofte er det gamle minder, der “afspilles” på filmen.
Lyd sætter effektivt tingene fast i hukommelsen
Når du bruger lyd til at kæde forskellige ting sammen - som for eksempel lyden af din butik i dine kunders bevidsthed - benytter du dig af noget, som kaldes for konditionering.
Det ved vi mere om på grund af en russisk professor, der hed Ivan Pavlov.
Pavlov lavede nogle banebrydende forsøg for over 100 år siden. Han havde en flok hunde, og hver gang de skulle have mad, ringede han med en lille klokke. Den naturlige reaktion for hunde er, at mundvandet begynder at løbe, før de skal til at spise ved tanken om maden.
Men efter at have gentaget forsøget flere gange, behøvede Pavlov bare at ringe med klokken. Så begyndte hundene at savle - også når der ikke var mad.
Pavlov havde altså fået kodet lyden af en klokke og en fysiologisk reaktion som at savle sammen. To ting som umiddelbart ikke har noget med hinanden at gøre.
Store firmaer som McDonalds bruger Pavlov-tricket ved at gentage deres lydlogo igen og igen.
Da da da da daaa I'm loving it…
Brug musikken til at sætte mindet fast om din forretning.
Det samme kan du gøre, hvis du spiller musik, som er karakteristisk for din butik.
Så bindes oplevelsen af din butik sammen med lyden af musikken i et fasttømret minde, som kan fremkaldes igen på et splitsekund som en refleks. Hjernen arbejder nemlig lynhurtigt. Den skal kun bruge ca. 1/4 sekund på at genkende et musiknummer.
Men det kræver altså, at du er konsekvent med musikken du spiller. Og det kræver, at du gang på gang stiller dig selv spørgsmålet:
Hvis mine kunder stod med lukkede øjne – ville de så vide, at de stod i min butik?
Og første trin på den rejse er altså tip #9: Lyt til dine konkurrenter – og gør så noget andet!
Efter duft er lyd det mest effektive, når det drejer sig om at indkode og fremkalde ting fra hjernens hukommelsescenter. Men du kan bruge lyd langt mere målrettet end duft.
Ved hjælp af lyd er du nemlig i stand til at skabe og påvirke mere specifikke minder nemmere.
Og hvis du bruger musik eller lyd på en måde, som dine konkurrenter ikke gør, vil det helt specifikt blive kædet sammen med din butik.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
20/5 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
NOV
2020
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.