Musik påvirker din bundlinje gennem følelsen musikken giver
Måden musik påvirker dine kunders følelse vil være afgørende for de valg dine kunder tager i din butik eller restaurant. Det har direkte betydning for din bundlinje.
Hvis du har styr på det allerede så er det fint. Hvis ikke så blive hængende. Også fordi du nu skal høre om en mand, der fik skudt en del af sin hjerne ud med en jernpæl…
Det skal du, fordi det er en god historie - men især fordi der er en væsentlig og meget vigtig pointe til slut, som er afgørende at kende, hvis du bruger musik i din butik, restaurant eller reklame.
Manden som fik en jernpæl skudt igennem hovedet og overlevede
Manden hed Phineas Gage og er for længst død. Men mod al forventning var det ikke ulykken den 13 september 1843, der tog livet af ham.
Phineas arbejdede ved jernbanen og hans spidskompetence var at gøre klar til at sprænge de klipper væk, som lå i vejen for fremskridtet. Hans arbejde bestod i at putte krudt i de forborede huller i stenen og stampe det, så det gav en mere effektiv eksplosion. Til formålet havde han ca. 1 meter lang spids jernstav. Og han var både knaldhamrende dygtig - ja undskyld mit sprog - og opmærksom, for det kræver den slags farligt arbejde.
Men hans opmærksomhed røg et kort øjeblik den dag i 1843. Det forkerte.
For mens Phineas stampede krudt, talte en af hans kolleger til ham og han vendte sig derfor om et splitsekund. Måske for at sige “Hold nu k… jeg prøver at koncentrere mig”, det ved vi ikke. Men det skulle han altså ikke have gjort.
For krudtet eksploderede. Og den spidse jernpæl blev skudt afsted med fuld kraft.
Resultatet blev, at den røg op gennem hans hoved og fløj 25 meter, før den landede med en masse blod på og en lille del af Phineas hjerne på…
Phineas? Han faldt om og burde have været død på stedet.
Men mod alle odds rejste han sig op igen og gik endda selv hen til vognen, der kørte ham ind til lægen. En halv time senere mødte lægen Phineas, der sad en smule blodig og svimmel på en stol udenfor og tørt konstaterede “Doktor. Så er der kunder i biksen”.
For at gøre en lang historie fyldt med blod, feber og betændelse kort, så overlevede Phineas sit møde med sit yndlingsarbejdsredskab - jernpælen. Men han blev aldrig den samme igen.
For jernpælen havde som sagt taget en lille smule af hans hjerne med ud. En meget vigtig del. Nemlig den del, der er med til at koordinere følelser. Det skulle vise sig at blive afgørende for to ting for Phineas: Han fik svært ved at styre sine følelser og han blev utroligt dårlig til at foretage ordentlige valg.
Det sidste er en vigtig detalje for dig at vide noget om i forhold til at bruge musik overfor kunder...
Følelser slår altid facts når du skal vælge
Hver gang Phineas blev præsenteret for en situation, hvor han skulle vælge, var det nærmest umuligt for ham at tage en beslutning. Han blev nødt til at stille alle valgmuligheder op på en række og vurdere dem én for én. Det gjorde han flere gange. Indtil han mistede overblikket og tog en tilfældig beslutning. Desværre ofte den forkerte.
Det som jernpælen reelt havde taget ud af Phineas var hans mavefornemmelse. Den der følelse i maven, hvor du bare VED, at det her er det rigtige eller det forkerte valg.
For at gøre en meget lang og neuropsykologisk forklaring kort, så har vi brug for vores følelser, når vi skal vælge. Følelsen er nemlig med til at sortere alle irrelevante valgmulighederne væk og hjælpe os med at mærke efter, hvilket valg, der er det rigtigste at tage. Da Phineas ikke længere var i stand til at bruge følelser til at sortere i valg, blev det en uoverskuelig affære, fordi alle valg i princippet var lige gode.
Bilfirmaer har psykologer ansat til at give den rigtige følelse
Det er lidt det samme, når vi skal købe en bil.
Hvis vi kun skal købe bilen ud fra et langt faktaark med oplysninger om hestekræfter, mål og vægt, så vil det være svært at vælge den ene model frem for den anden.
Men bilproducenter har næsten lige så mange psykologer som ingeniører ansat. For de ved, at det er duften, hvordan læderet føles eller lyden af dørsmækket, der er de afgørende faktorer for vores valg af bil. Kort sagt: Følelsen er vigtigere end facts.
Derfor skal du bruge tid på at vælge musik til butikken eller restauranten
Musik er et af de allermest stærke virkemidler til at påvirke følelser. I butikker endda direkte i købsøjeblikket. Musik kan putte den følelse i folk, der gør valget nemmere.
Hvis du ikke allerede arbejder med musik målrettet til at påvirke dine kunders følelser og valg, så går du glip af noget. Og værre endnu - du risikerer at kunderne foretager de forkerte valg, hvis du ikke er bevidst om musiks følelsesmæssige påvirkning.
Eller at de slet ingen valg tager og bare går igen.
Fun Facts
#1 Mercedes har specielt udviklet måleudstyr, der hjælper dem med at sikre, at dørsmækket af en Mercedes alting lyder helt rigtigt. De har nemlig fattet, hvor vigtig lyden er.
#2 Forskere har siden 1850 kortlagt hvilke virkemidler i musik, der giver specifikke følelser. Derfor kan man ret nøje forudsige, hvilke knapper, der skal skrues på for at plante en specifik følelse hos kunderne og bruge musik målrettet til det.
#3 Hos Mind Moving Music har vi baseret på forskernes videnudviklet en model til at designe musik og musikprofiler, der udløser specifikke følelser.
Så mit råd til dig: Få styr på, hvilken følelsesmæssig tilstand dine kunder sættes i af musikken. Det er afgørende for de valg de tager og hvilke produkter de ender med at købe.
Hvis du vil vide mere - så bliv hængende. Like opslaget, skriv en kommentar eller send en venneanmodning på linkedin, så er du sikker på at du ikke går glip af det næste indslag, hvor vi skal mere i dybden med emnet. Jeg håber vi ses!
Og husk - musik skal tages alvorligt!
Få musik i butikken, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
23/9 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
APR
2021
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.