Musikkens stilart påvirker omsætningen
Det er af afgørende betydning, at du har styr på hvilken stilart du spiller i butikken.
Stilarten af musikken, kan nemlig komplet ændre dine kunders opfattelse af butikken - i positiv eller negativ retning.
Samtidig har forskere vist, at stilarten har direkte betydning for hvilke varer kunderne køber.
Lad os starte med opfattelsen af butikken...
Noget musik er finere end andet
Klassisk musik kan give kunderne en opfattelse af, at butikken er finere, end hvis der blev spillet rock. Omvendt kan rock give et billede af, at butikken er mere cool og nede på jorden.
Årsagen skal findes i den måde, vi kulturelt opfatter musik på. Det vil sige den overordnede fælles forståelse af forskellige musikstilarter, og den er som udgangspunkt uafhængig af vores personlige musiksmag.
Derfor kan musikkens stilart bruges aktivt i forhold til, hvordan du gerne vil have, at dine kunder opfatter butikken - og ikke mindst undgå, at de får den forkerte opfattelse.
Det påvirker nemlig ubevidst kundernes købsbeslutninger.
Eksklusiv musik sælger flere og dyrere varer
I et forskningsforsøg i en vinbutik brugte hver kunde gennemsnitligt tre gange så mange penge, fordi de købte dyrere vine, når der blev spillet klassisk musik frem for hitmusik af den type, der bliver spillet i radioen.
Et andet forsøg viste, at gæsterne på et spisested var villige til at betale mere, hvis der blev spillet klassisk musik fremfor pop, fordi de opfattede klassisk musik og dermed stedet som mere sofistikeret.
I begge forsøg ændrede deres opfattelse af stedet på grund af den musik, der blev spillet og valgte på den basis, hvor mange penge de ville lægge.
Top40 musik (det vil sige hitmusik fra radioen) har generelt vist sig IKKE at have en effekt, når det bliver brugt i detail. Faktisk har et stort studie vist direkte negativ effekt af at spille hitmusik.
Hvordan kan stilarten påvirke omsætningen?
Det hele handler om, at vi har en doven hjerne. Når tingene umiddelbart giver mening, "køber" den historien.
Det er derfor, at musik, som opfattes som fin og sofistikeret - som for eksempel klassisk - kan få kunder til at opfatte en butik eller et sted som mere eksklusivt og derfor få dem til at købe de dyrere produkter.
Men fordi klassisk musik sælger flere dyre vine, betyder det ikke at det kan sælge skateboards....
Musikkens stilart kan samlet set...
- Ændre kundernes opfattelse af din butik
- Få kunderne til at ville betale mere for de samme varer
- Få kunderne til at vælge de dyrere (eller billigere) varer
- Få kunderne til at vælge ét produkt frem for et andet.
Da der er også forsket i, at der endda er forskelle på mænd og kvinders opfattelse af forskellige stilarter af musik, bruger vi i MIND MOVING MUSIC lang tid på at få defineret hvilken eller hvilke stilarter, der skal være i jeres musikprofil.
Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan musikkens stilart kan hjælpe dig - så kontakt os på info@mindmovingmusic.dk
Eller kom til Retail Now 25/8 på Børsen, hvor vi går mere i dybden med emnet. Se mere og meld dig til nedenfor.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
20/5 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
FEB
2020
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.