Det ligger lige for at plukke numre fra hitlisterne til dine egne spillelister i butikken eller restauranten.
Sådan noget musik, som får smilet frem på kundernes ansigter, får dem til at nynne med og måske tage et dansetrin eller to. Musik, der viser kunderne, at din butik er med på beatet med det nyeste.
Men nej. Også her skal du passe på med de lidt for nemme løsninger.
En svensk forskergruppe fandt nemlig ud af, at omsætningen dalede med 4%, når de spillede hitmusik i forhold til slet ikke at spille musik.
”Men hov! Du sagde sgu da jeg skulle spille musik, som faldt i kundernes smag??”
Ja.
Du skal spille musik, som dine kunder kan lide. Det gælder stadig.
Du skal bare passe på med, at de ikke kan lide den FOR godt. Lad os se, hvordan det kan være.
De svenske forskere dykkede nemlig ned i, hvorfor hitmusik fik omsætningen til at dale. Og de fandt ud af en mulig forklaring:
Når kunder hører nye hits, mens de er i butikken eller restauranten, lægger de ekstra mærke til musikken. Blandt andet fordi de godt kan lide den og måske synger med inde i hovedet.
Desværre bliver de så distraherede i det, de var i gang med - nemlig at købe.
Købsbeslutninger er en delikat proces, som i overvejende grad foregår ubevidst. Alt der vækker opmærksomhed og distraherer kan ødelægge købsøjeblikket.
Derfor må musik ofte ikke prikke alt for meget til bevidstheden. Hverken i positiv retning - som hitmusik - eller i negativ retning.
Den samme forskergruppe fandt ud af, at hvis de spillede musik, som var mindre kendt – men som kunderne stadig kunne lide – gav det en positiv effekt på omsætningen på næsten 5% i forhold til ikke at spille musik.
Sammenlignede de hitmusik med mindre kendt – men nøje udvalgt – musik, gav det en forskel på over 9%!
Så altså. Du skal stadig spille musik, som kunderne kan lide i din butik eller restaurant. Du skal bare passe på med at spille musik, som de lægger for meget mærke til, fordi de kan lide det lidt for godt.
Hvis du gerne vil læse det svenske studie, kan du gøre det lige her: https://handelnsforskningsinstitut.se/wp-content/uploads/2019/12/hfiwpno7.pdf
Vi skal senere se på andre ting i musikken, som kan være med til at forstyrre det delikate købsøjeblik. Så husk at komme tilbage på siden her.
Få musik i butikken eller restauranten, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.
RETAIL NOW
Lær mere om hvordan musik virker i retail
20/5 2021 kl. 9-12
Fængslet i Horsens
Foto: FÆNGSLET
AUG
2020
About the Author:
Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.